Moderní jednovláknové autožárovky H7

Patice

Nežli se budete rozhodovat, jakou žárovku do předního světlometu zakoupit, měli byste vědět, jakou koncovku má, resp. zda jde o starší typ dvouvláknové žárovky H4 anebo modernější jednovláknové autožárovky H7. Měli byste to vědět už kvůli tomu, že je v autě nutné mít podle vyhlášky náhradní sadu žárovek jak do předních světlometů, tak i zadních světel, směrových světel, osvětlení registrační značky a náhradních pojistek.

bmw

Teplota chromatičnosti

Podivný výraz, přesto jde o základní technický parametr, bez něhož se dnes při výběru autožárovek ani jiného osvětlení neobejdeme. V automobilech jsou povoleny pouze tzv. teplejší nebo chladnější odstíny bílého světla. V zásadě se podobají běžným žárovkám v domácnostech, které svítí také bíle, pokud ovšem pomineme některé barevné variace LED diodových světel. Na trhu jsou nabízeny modely s teplou barvou bílého světla s hodnotami kolem 3500 K – svítí lehce nažloutlým světlem a připomínají pouliční veřejné osvětlení sodíkovými výbojkami. Chladnější barvy bílého světla jsou přibližně 4500 – 6000 K, jejich výhodou je lepší podání barev, a celkový dojem, který lépe udrží pozornost řidiče a snižuje se pravděpodobnost mikrospánku.

Příkon

V osobních autech musí odpovídat u všech světlometů s jednovláknovými žárovkami s paticí H7 hodnotě 55 Wattů, u žárovek s patií H4 je to 60 Wattů. Pokud by příkon byl vyšší, pravděpodobně by došlo v důsledku přehřívání objímek a skla k nevratnému poškození reflektoru.

auto

Světelný tok

Všechny homologované autožárovky by měly mít tuto hodnotu přibližně 1500 lumen, jde o množství energie světla, které jeho zdroj dokáže vyzařovat. Neměl by být vyšší, neboť by došlo k oslňování protijedoucích vozidel, a zároveň příliš nízký, kdy na silnici před sebou již téměř neuvidíte. Příliš vysoký světelný tok je také podle platné legislativy zakázán.

CategoriesNezařazené